Twoja zawartość na Twitterze i Facebooku. Już nie TWOJA i na zawsze


Znajdź mnie na Facebooku - Nowe Sukiennice

Znajdź mnie na Facebooku – Nowe Sukiennice (Photo credit: mjaniec)

Kto przed założeniem konta na jednym z tak modnych teraz kanałów społecznościowych czytał regulamin? Na pewno niewielu. Jednak, warto to zrobić, aby dowiedzieć się, w jaki sposób firmy zarządzające tymi kanałami mogą „dysponować” naszą zawartością. Zdjęcia, rysunki, teksty, nawet pomysły oraz idee zamieszczone przez użytkownika na stronach czy serwerach kanałów społecznościowych mogą być prawie dowolnie „przetwarzane”. Założenie konta na Twitterze, Facebooku czy na Linkedin jest rodzajem kontraktu w ramach którego użytkownik  przyznaje tym firmom licencje i prawa autorskie do wszystkich treści przez niego tam zamieszczonych.

W Regulaminie Facebooka czytamy – użytkownik przyznaje nam niewyłączną, zbywalną, obejmującą prawo do udzielania sublicencji, bezpłatną, światową licencję zezwalającą na wykorzystanie wszelkich treści objętych prawem własności intelektualnej publikowanych przez niego w ramach serwisu Facebook lub w związku z nim (Licencja IP). Licencja IP wygasa wraz z usunięciem przez użytkownika treści objętych prawami własności intelektualnej lub konta, o ile treści nie zostały udostępnione innym osobom, które ich nie usunęły.

Ostatnie zdanie oznacza w praktyce, że przyznane prawa autorskie nigdy nie wygasną, bo zawsze może się znaleźć inny użytkownik, który wcześniej korzystał z treści tego użytkownika, który konto zlikwidował.

TwitterJeszcze dalej idzie regulamin na Twitterze. Użytkownik przyznaje Twitterowi nieodpłatną, światową licencję na przetwarzanie, używanie, kopiowanie, adaptowanie, modyfikowanie, transmitowanie, wyświetlanie i dystrybuowanie zamieszczonych przez niego treści we wszystkich mediach znanych obecnie lub dopiero wynalezionych w przyszłości. Oznacza to, że Twitter może praktycznie zrobić wszystko ze zdjęciami tam zamieszczonymi, filmami, pomysłami, ideami itd.itp.

Sprawa robi się ciekawa, kiedy zastanowimy się, co z prawami autorskimi wydań internetowych gazet, stacji telewizyjnych, książek, prac naukowych itp., które zostały zamieszczone w mediach społecznościowych. Kanały społecznościowe mają prawo, licencję do nieograniczonej dystrybucji tych treści teraz i w przyszłości?

Facebook Dziewczyny maskA co z wizerunkami zamieszczonymi na Facebooku. Kto ma prawo do zamieszczonego na Facebooku zdjęcia właściciela konta? Za każdym razem kiedy loguję się na Facebooku od razu podsuwane mi są osoby, które mogę znać – oczywiście nie znam – i najczęściej są to młode kobiety. Ciekawe, czy zdają sobie z tego sprawę?